Home » Zaden » Zaden - Activiteiten » Persbericht: Protest bij RAI tegen Monsanto en chemische industrie

Persbericht: Protest bij RAI tegen Monsanto en chemische industrie

oktober 24, 2013

24 oktober 2013 – Woensdag 30 oktober om 14.00 start voor de RAI in Amsterdam een protest tegen de chemische industrie. Daar vindt op dat moment de jaarlijkse bijeenkomst plaats van Cropworld Global, waar alle grote producenten van bestrijdingsmiddelen vertegenwoordigd zijn. Deze bedrijven zijn voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de moord op de honingbij en het op grote schaal vergiftigen van mens en natuur.

De producenten van bestrijdingsmiddelen zijn allemaal vertegenwoordigd in de RAI: Monsanto, Bayer, BASF, Dow en Syngenta, zowel direct als via hun lobby-organisaties zoals Europa Bio.

Tjerk Dalhuisen van ASEED: “Deze bedrijven proberen de voedselproductie te controleren. Samen bezitten ze een groot deel van de markt in zaden en de handel in bestrijdingsmiddelen. Ze zijn een exponent van een landbouwmodel dat de wereld vergiftigt, vruchtbare bodems uitput en kleine boeren en inheemse volken van hun land verdrijft. Het model is giftig en achterhaald, want het drijft op goedkope fossiele brandstof en is een belangrijke oorzaak van het klimaatprobleem. Deze roofbouw sloopt de natuur is op termijn volstrekt onhoudbaar. Achter mooie PR over het voeden van de wereld gaat het om het maken van zo veel mogelijk winst en dat betekent verkoop van zo veel mogelijk bestrijdingsmiddelen.”

Monsanto is bekend van de verkoop van genetisch gemanipuleerde zaden, gekoppeld met het bijbehorende onkruidbestrijdingsmiddel Roundup. Daarmee controleert zij de wereldhandel in soja en maïs, beide op enorme schaal geteeld als voer voor de dierindustrie en als brandstof. Het bedrijf is berucht vanwege haar agressieve strategie. Sinds de wereldwijde protesten tegen Monsanto dit voorjaar heeft ze haar PR strategie aangepast. Zij profileert zich nu liever als reddende engel die de wereld probeert te voeden en minder met de verkoop van bestrijdingsmiddelen. Stond zij in mei nog prominent op de site van Cropworld Global, nu is haar naam amper te vinden. Zij is echter zeker van de partij en ook vertegenwoordigd door haar brancheorganisatie Europa Bio.

Minder moeite om voor haar gifproducerende rol uit te komen heeft Bayer, hoofdsponsor van het Cropworld event. Samen met Syngenta is zij de belangrijkste producent van neonicotinoïden, beter bekend als bijengif. Deze bedrijven presteren het om – ondanks alle wetenschappelijke bewijzen – stug te ontkennen dat hun gif iets met bijensterfte te maken heeft en kondigden onlangs juridische stappen aan tegen het beperkte verbod van de EU op een aantal van deze stoffen. Bayer blijkt bovendien recordhouder op het gebied van octrooien op genetisch gemanipuleerde zaden: Daarbij werkt het bedrijf nauw samen met Monsanto.

De bedrijven zullen ons voorhouden dat de wereldvoedselproductie afhankelijk is van hun technieken van ‘gewasbescherming’. Wereldwijd wordt echter 70% van de mensen gevoed door kleinschalige lokale voedselproductie, zonder input van grote hoeveelheden bestrijdingsmiddelen en kunstmest. De Agro-Ecologie is overal ter wereld sterk in opmars en bewijst dat zij de wereld kan voeden met lokale en duurzame productie.

Tjerk Dalhuisen: ”We hebben deze bedrijven niet nodig. De toekomst ligt in een wereld zonder gif, een wereld zonder Monsantos.”

************************************

Extra informatie:
Facebook-event Marche Against MonsantoS: https://www.facebook.com/events/367695743342525/?source=1
Aankondiging van de actie op ASEED.net http://aseed.net/nl/march-against-monsantos/
Artikel over de groeiende rol van Bayer: ‘GM-octrooien in handen van BAYER en BASF’http://aseed.net/nl/gentech-octrooien-in-handen-van-bayer-en-basf/.
Artikel op website Bayer over de samenwerking met Monsanto: ‘Bayer CropScience and Monsanto Enter into Cross-Licensing Agreements for Next-Generation and Enabling Technologies’ http://www.cropscience.bayer.com/en/Media/Press-Releases/2013/Bayer-CropScience-Monsanto-Enter-Cross-Licensing-Agreements-Next-Generation-Enabling-Technologies.aspx